چرا دوربین مداربسته ارزان قیمت نخریم؟

اگر قصد دارید دوربین مداربسته برای خانه یا محل کار خود بخرید، ممکن است از تفاوت قیمت زیاد دوربین هایی که در نظر اول مشخصات یکسانی دارند ولی توسط کمپانی های مختلفی فروخته میشوند، متعجب شوید. واقعیت امر این است که قیمت معمولا کیقیت کالایی که میخرید را منعکس میکند. به قول معروف “هر چقدر پول بدهید همانقدر آش میخورید”. مهم است که خریدار بداند چرا صرفه جویی در هنگام خرید دوربین مداربسته ایده خوبی نیست. آیا صرفه جویی چند صد دلار در مقابل چندین هزار دلاری که برای سیستم نظارت تصویری هزینه میکنید، ارزش دارد؟

در ادامه برخی ویژگی هایی که متخصصین صنعت نظارت تصویری در دنیا برای مقایسه دوربین های مداربسته در نظر میگیرند را با هم بررسی میکنیم. این ویژگی های درک عمیق تری از علت تفاوت قیمت بین یک دوربین حرفه ای و یک دوربین ارزان به شما خواهد داد.

کیفیت سنسور تصویر

دوربین مداربسته ارزان سنسور تصویر ارزانی دارد. تولید کننده ها همواره تمایل دارند که هزینه ها را به هر شکل ممکن کاهش دهند.سنسور تصویر یکی گرانترین قسمت هاییک دوربین است و قطعه اصلی است که کیفیت دوربین را تعیین میکند.

بطور مثال دوربینی که با یک سنسور تصویر بی کیفیت ساخته شده ممکن است ادعای تصویر 4K داشته باشد اما وقتی که کیفیت تصویر را با یک دوربین 4K واقعی مقایسه میکنیم متوجه تفاوت آن میشویم.یک دوربین 4K ارزان با قیمت 100 دلار از یک فروشنده ارزان قیمت هرگز تصویری به شفافیت و وضوح یک دوربین 4K 200 دلاری از یک سازنده معتبر نخواهد داشت.

بسیاری از دوربین های مداربسته ارزان قیمت به نسبت دوربین های با کیفیت تصاویر کدرتری دارند. همیشه دنبال نمونه تصویر واقعی بگردید و به یک عکس اکتفا نکنید چون کارایی واقعی دوربین را منعکس نمیکند.

چگونه دوربین های مداربسته را با هم مقایسه کنیم؟

زوم دیجیتال روش بسیار خوبی برای بررسی کیفیت سنسور تصویر دوربین است. استفاده از زوم دیجیتال روشی معمول برای دیدن جزئیات بیشتر یک صورت، پلا ک اتومبیل یا خود اتمبیل است.زوم دیجیتال با بزرگ نمایی بخشی از میدان دیدی که در تصویر مشخص است برای دیدن جزئیات ریز تر انجام میشود. وقتی که زوم دیجیتال استفاده میکنیم بسته به رزلوشن و کیفیت سنسور تصویر تا حدی پیکسله شدن قابل انتظار است. سنسور تصویر بی کیفیت هنگام زوم دیجیتال امکان ارائه تصویر بدون پیکسله شدن در مقایسه با سنسور تصویر با کیفیت نخواهد داشت.

برای اینکه تفاوت را کاملا درک کنید، تصویر زیر نمونه واقعی یک دوربین مداربسته 4K باکیفیت بالا و یک دوربین 4K از یک فروشنده محلی است.وقتی از زوم دیجیتال برای مشاهده پلاک اتومبیلی استفاده میکنیم که در فاصله حدود 10 متری دوربین قرار دارد متوجه تفاوت در وضوح تصویر میشویم. تصویر ارائه شده توسط دوربین ارزان قیمت در سمت راست کاملا تار بوده که امکان خواندن پلاک در آن ممکن نیست.

کیفیت تصویر در شب

همه دوربین هایی که از نور مادون قرمز برای دید در شب استفاده میکنند در شب تصاویر ناواضح و پیکسلی و دارای نویز دارند. دوربین های با کیفیت از نوعی تکنولوژی برای تشخیص و اصلاح این نویزها استفاده میکنند. تکنولوژی کاهش نویز، که با عنوان 3DNR شناخته میشود، از پردازش تصویر برای بالابردن کیفیت تصویر در شب استفاده میکنند.

دوربین های ارزان قیمت ممکن است ادعا کنند که از این قابلیت کاهش نویز برخوردار هستند اما در عمل چنین نیست.کاهش نویز هنگامی که بخواهیم جزئیاتی از تصویر را را ببینیم اهمیت زیادی خواهد داشت. اما اگر این ویژگی کیفیت پایینی داشته باشد عملا امکان تشخیص چهره یا خواندن نوشته روی یک تابلو را نخواهیم داشت. مقایسه این ویژگی در دو دوربین ارزان قیمت و دوربین باکیفیت بالا را در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید.

انکد کردن و کدک ها – تکنولوژی های فشرده سازی تصویر

یک دوربین ارزان قیمت به این معنی است که مبلغ زیادی برای تحقیق و توسعه نیز هزینه نشده است. در نتیجه نرم افزار آن نیز ضعیف و دارای مشکلات عدیده ای خواهد بود. یکی از مشکلات عمده این محصولات بی کیفیت اعوجاج در نتیجه فشرده سازی است. تصویر باید توسط یک چیپ روی دوربین انکد شود. چیپ های ارزان قیمت با قدرت انکد پایین و الگوریتم های ضعیف در این اجرای انکد سبب اعجاج و نویز در تصویر نهایی میشوند. این اعوجاج ها به شکل رگه های آزاردهنده، لکه و یا پیکسل های عجیبو  غریب رو تصویر دیده میشوند.

اینگونه اعوجاج تصویر در تصاویری که از دوربین های ارزان تولید میشود بسیار معمول است. بازبینی تصاویر با وجود اعوجاج، تاری و یا ضبط نامناسب کار راحتی نیست. فایده دوربینی که نمیتواند تصویر ضبط شده مناسبی بدون اینگونه مشکلات تصویری به شما ارائه دهد چیست؟

دوام و طول عمر

اقدامات مرتبط با ساختار فیزیکی دوربین جهت کاهش هزینه  ساخت نیز در دوربین های ارزان قیمت بسیار معمول است. متسفانه خریداران مقتصد از این روشهای کاهش قیمت شامل طراحی فیزیکی ضعیف، استفاده از مواد اولیه با درجه کیفیت پایین و عدم مقاومت در شرایط آبا و هوایی سخت و استفاده از لحیم کاری ارزان، اگاه نیستند.

یک دوربین نظارت تصویری بیرونی باید از آلومینیوم و یا پلاستیک با دوام کافی که در شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است ساخته شود. توجه زیادی نیاز است تا آب هرچز در درزها جمع نشود و این درزها با استفاده از واشرهای پلاستیکی تقویت شوند. آلومینیوم با کیفی پایین که بدرستی با پودر پوشش داده نشده نیزدر زمان کوتایی فرسوده میشود. بهمن شکل، قاب های دوربین ساخته شده از پلاستیک ارزان قیمت در مدت کمی ترک میخورند در حالی که قاب های قوی ساخته شده از پلاستیک ABS میتواند حتی از قاب های فلزی هم بهتر باشد.

مقاومت در برابر شرای آبو  هوایی یکی دیگر از علل افزایش قیمت دوربین است. براساس استانداردهای صنعتی یک دوربین مداربسته مناسب محی بیرونی باید در مقابل نفوذ مقاوم بوده و یا استاندارد IP66 یا بالاتر داشته باشد.

هرچند دوربینهای ارزان قیمت ممکن است این درجه بندی IP را داشته باشند اما معمولا گمراه کننده اند.دوربینی که سایبان خوبی ندارد در کنار واشرهای پلاستیکی بی کیفیت میتواند باعث نفوذ آب و رطوبت دورن دوربین شود. نفوذ رطوبت میتواند باعث مه گرفتگی لنز دوربین شود و به قطعات الکتریکی درون دوربین آسیب بزند.

معمولا کسی به کیفیت لحیم کاری استفاده شده داخل بردهای الکتریکی توجه نمیکند. اما این لحیم کاری میتواند راه دیگیری برای کاهش قیمت باشد. لحیم کاری با کیفیت بالا کمک میکند تا اتصالات داخل ددوربین در طول زمان قطع نشوند. دوربین های ارزان قیمت برای لحیم کاری از مواد بی کیفیتی استفاده میکنند که در ول زمان از بین رفته یا در اثر حرارت حباب تشکیل میدهد. کاهش قیمت از این طریق به این معنی است که محصول در طول زمان و در هنگام بالا رفتن حرارت احتمال معیوب شدن بالاتری دارد.

وارانتی

وقتی چیزی بیش از آن که وقعی به نظر برسد خوب است احتمالا مشکلی دارد. فروشندگانی که وانتی رایگان بیش از دو سال در محصولات نظارت تصویری ارائه میدهند معمولا دارای شرایط خروج از گارانتی زیادی هستند. وارانتی یک محصول معمولا بسیار محدود و فقط در قبال ایرادات کارخانه ای هستند و طبیعی است که شامل استفاده نادرست، دستکاری، ایجاد تغییر، استفاده از ولتاژ نامناسب، رعد و برق و مسائل پیش بینی نشده نباشند. و زمانی که هیچ یک از این شرایط وجود نداشته باشد معمولا وارانتی توسط فروشندگان مورد قبول واقع نمیشود.

خیلی مهم است که بدانیم چرا وارانتی بیش از دو سال واقع بینانه نیست. مدلهای جدید دوربین معمولا هر دو سال وارد بازار میشوند، و بنابراین مدلهای قدیمی تر از دور خارج میشوند و قطعات مورد نیاز برای تعمیر آنها نیز بعد از این مدت موجود نخواهد بود. وقتی قطعه برای جایگزنینی قطعه معیوبی که بیش از دو سال عمر کرده وجود نداشته باشد، و دوربین هم دیگر تولید نمیشود، چگونه این ادعای وارانتی قابل اجرا خواهد بود؟

پشتیبانی فنی

محصولات امنیتی به قعات الکترونیکی پیچیده ای تبدیل شده اند. داشتن یک پشتیبانی فنی با کیفیت برای اینکه به ما بگوید چگونه از محصولی که خریده ایم استفاده کنیم بسیار مهم است. دفترچه های راهنمای ضعیف در بین دوربین های ارزان قیمت بسیار معمول هستند چونکه سرمایه گذاری اندکی توسط این کمپانی ها برای تولید یکی دستورالعمل به شیوه مدرن که درک آن راحت باشد شده است.

سیستم های نظارت تصویری بخار وجود بخشهایی مانند کابل کشی، دستگاه های ضبط DVR، و منبع تغذیه نیاز به ایرادیابی خواهند داشت. داشتن دسترسی به خدمات پشتیبانی باکیفیت و با تجربه بالا برای حل این مشکلات بسیار حیاتی است. بیشتر فروشندگان آنلاین تمایل به فروش دوربین ها و سیستم های ارزان قیمت دارند تا خریداران را ترغیب کنند. اما زمانی که مشتریان نیاز به کمک دارند با زمان انتظار طولانی و تلفن های گویا و پشتیبانی ایمیلی با زمان پاسخگویی 48 ساعته، اگر خوش شانس باشند، و یا حتی بدون هیچگونه پشتیبانی فنی مواجه میشوند.

متاسفانه زمانی که دوربین امنیتی ارزان میخرید نباید انتظار چیزی بیش از یک پشتیبانی ضعیف درجه چندم و از یک کشور جهان سومی داشته باشید.

آنچه از خواندن این مقاله میتوانید با خود ببرید

امیدواریم که این مقاله راهنمای خوبی برای خریدارانی که دوربین های مداربسته را آنلاین و فقط با ارزیابی قیمت انجام میدهند، باشد. در صنعت نظارت تصویری، صداهای فروشنده وجود دارند که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید. انتخاب فروشنده ای که مناسب شما باشد به این که چه مقدار میخواهید هزینه کنید، کیفیتی که بدنبال آن هستید و کیفیت و هزینه ای که برای خدمات پس از فروش توس فروشنده در نظر گرفته اید، بستگی دارد.

Axis, cheap, expensive, Genetec, IP Camera, Milestone, Security Center, Support, vcpco, vs, ارزان, اکسیس, پیشتازان ارتباط مجازی, جنتک, دوربین, گران, مایلستون, مداربسته, مقایسه, نمایندگی اکسیس, نماینده اکسیس
نوشتهٔ پیشین
معرفی دوربین جدید P1375-E
نوشتهٔ بعدی
شنیدن – چرا میگوییم ضبط صدا عنصر مکمل یک سیستم نظارت تصویری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up

مرکز گارانتی رسمی اکسیس

با طرح های استثنایی تعویض دوربین های معیوب قدیمی با دوربین نو

در صورت نیاز به تعمیر دوربین ها و تجهیزات اکسیس کلیک کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.