axis dome camera in front of axis bullet camera

مقایسه دوربین دام و دوربین بولت


محافظت از دارائی ها یک کسب و کار در برابر تهدیدات امنیتی نقش مهمی در تداوم و دایر بودن آن دارد، چه دارائی فیزیکی باشد چه دیجیتالی و مجازی فرقی نمیکند. در گذشته نظارت به وسلیه دوربین مداربسته صرفا برای محافظت از یک مکان مشخص در مقابل ورود غیر مجاز، سرقت و خرابکاری استفاده می شده، اما امروزه روز وجود دوربین مداربسته که میزان استفاده آن به عددی بیش از یک میلیارد دستگاه فعال در سراسر جهان رسیده است به قدری نهادینه و بنیادی شده که مدیران کسب و کار ها از آن در نظارت بر اجرای صحیح مراحل مختلف فرایند اجرا و تولید، ایمنی کارکنان و مشتریان، حفاظت از ماشین آلات و دیگر دارایی های تجارت خود بهره میبرند.

از پاراگراف فوق میتوان نتیجه گرفت که وجود سیستم های نظارت تصویری با یک طراحی و اجرای درست توسط متخصصین می تواند برای مدیران ارزش افزوده و تضمین بازگشت سرمایه را به ارمغان بیاورد. در ادامه با پیشتازان ارتباط مجازی همراه باشید تا بررسی کنیم که دو مدل پرکاربرد دوربین بولت (Bullet)  و دام (Dome)  چه تفاوت هایی دارند و هر کدام در چه موقعیت هایی می بایست نصب شوند تا در نهایت بدون اختلال در فرایند های کاری کسب و کار ها، موجب آرامش خیال مدیران شود.

دوربین دام که اسمش از شکل گنبدی مانند بخش خارجی آن برگرفته شده است، مخصوصا این طور طراحی شده است تا در مقابل خرابکاری و تغییر جهت و تغییر فوکوس لنز دوربین محافظت شود، همچنین جهت لنز دوربین درون گنبد شیشه ای به راحتی قابل تشخیص نیست و همین باعث می شود سوژه ها (افراد و مشتریان) کمتر احساس زیر نظر بودن کنند. 

دوربین بولت بر اساس شکل استوانه ای ش نامگذاری شده است، این مدل طوری طرحی شده است که کاملا قابل مشاهده باشد و در نتیجه یک عامل بازدارنده برای مجرمان احتمالی باشد. علاوه براین بالت ها با توجه به دارا بودن فضای کافی برای لنز های طولانی تر، بزرگنمایی اپتیکال بیشتری را به ارمغان می اورند که در نهایت کاربر نهایی میتواند از نظارت با جزئیات قابل قبول یک منطقه از فاصله دورتری بهره مند شود.

دوربین دام : نظارت تصویری، تا حدی نامحسوس

axis dome camera working on a factory production line

نظارت بر فعالیت افراد در یک مکان مستلزم در نظر گرفتن یک سری عوامل خاص می باشد، نیاز است که نوع فعالیتی که معمولا در صحنه انجام می شود، رفتار سوژه ها، اشیاء و ابزار الات و نحوه تعامل احتمالی افراد با دوربین را در نظر بگیریم.

به طور کلی، دوربین های مداربسته نصب شده در محیط های داخلی به دلیل اینکه روی سقف یا دیوار نصب می شوند بیشتر در دسترس و همینطور در معرض خرابکاری هستند، بهترین گزینه در شرایط این چنینی دوربین های دام هستند. این دوربین ها تا حد قابل قبولی نا محسوس هستند و ما در پیشتازان ارتباط مجازی به عنوان نماینده رسمی دوربین های تحت شبکه اکسیس این افتخار را داریم که دوربین های دام سری M31 اکسیس را به شما معرفی کنیم که این امکان را به شما میدهد که بدنه دوربین را همرنگ دیوار یا سقفی که روی آن نصب شده کنید تا نا محسوس تر از قبل شوند در عین حال نیاز های امنیتی و نظارتی شما را نیز براورده کند.

دوربین های بولت و قابلیت نظارت های دوربرد

axis bullet camera installed on fence in a big airport vcpco


همانطور که در بالا اشاره کردیم دوربین بالت بر خلاف دوربین دام، برای دیده شدن طراحی شده تا افراد فورا متوجه شوند که به منطقه ای وارد شده اند که تحت نظارت می باشد. دوربین های بولت عموما در مکان های غیر قابل دسترسی مثل نمای ساختمان ها، روی دیوار های محوطه، دروازه های بزرگ، راهرو های طولانی فرودگاه ها نصب می شوند اما این امکان هم وجود دارد که برای ثبت جزئیات بیشتر تصویر مانند خواندن پلاک خودرو در فاصله نزدیک و در ارتفاع کم در مسیر حرکت خودرو ها قرار بگیرد مانند پارکینگ ها و عوارضی های کل کشور. ویژگی هایی که در بالا اشاره شد باعث شده که دوربین های بالت مورد توجه بخش های حفاظتی و حراستی بسیار از سازمان ها و صنایع قرار بگیرد.

انتخاب دوربین متناسب با نیاز

در حالی که دوربین های دام و بولت ویژگی های متفاوتی دارند، باز هم احتمال این وجود دارد که به هر دو مدل آن نیاز داشته باشید تا نیاز های حفاظتی و نظارتی خود را برآورده کنید. برای مثال، در بخش انبار صنایع می توان برای دفاتر داخل انبار دوربین دام و برای محیط بیرونی انبار و روی فنس ها و یا دیوار های دور تادور محوطه انبار دوربین بولت نصب کرد. در نهایت هدف ما در پیشتازان ارتباط مجازی به عنوان نماینده دوربین های تحت شبکه اکسیس این بود که ارزش افزوده ای که هر کدام از این دو مدل دارند را نشانتان دهیم و آگاه سازی کنیم تا بتوانید راهکار مناسبی برای نیاز های ایمنی و امنیتی صنعیت یا سازمان خود ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up