اهمیت ایمنی و امنیت در صنایع تولید مواد غذایی

استدلال قوی وجود دارد که بیان میکند تولید مواد غذایی باید به اندازه صنایع حیاتی ملی مانند تولید انرژی، آب، مراقبت های بهداشتی و خدمات مالی مورد توجه قرار گیرد. اختلال در تولید غذا، خطرات بالقوه ای بسیاری را متوجه مصرف کننده میکند، و کمبود مواد غذایی در سوپرمارکت ها میتواند عواقب زیادی برای شهروندان داشته باشد. بعلاوه، وقتی که تولید غذا بخش اعظم GDP را شامل میشود، و در بسیاری از کشورها ممکن است یک نوع ماده غذایی خاص محور اقتصاد ملی آن کشور باشد، اختلال گسترده در آن میتواند تاثیرات جدی بر اقتصاد بگذارد.
از آلودگی های غذایی گرفته تا کاهش تامین مواد اولیه و یا خطر انفجار، همواره فاکتورهای وجود دارند که پتانسیل آن را دارند که باعث اختلال در زنجیره تولید غذا شوند. در پندمی اخیر کوود-19 هم، با توقف تولید بخاطر مسائل مربوط به قرنطینه و زنجیره تامین ، و حتی بعد از شروع بکار مجدد واحدها، و افزایش درخواست بررسی های موشکافانه بهداشتی و فرآیندهای ایمنی، مشکلات و مسائل بیشتری اضافه کرده است.
اینکه اقدامات ایمنی و امنیتی پیچیده و جامع به همان شکلی که در هر نوع تاسیسات حیاتی دیگری در نظر گرفته میشود در تاسیسات تولید مواد غذایی هم انجام شود اهمیت بسیار زیادی دارد. در اینجا اقدامات امنیتی مورد نیاز در طول فرآیند تولید غذا از تولید تا بسته بندی را بررسی میکنیم.

خطرات موجود در فرآیند تولید مواد غذایی

مثال های موجود از موارد آلودگی مواد غذایی بسیار زیادند، چه استفاده از فرمول های به نسبت خطرناک، استفاده از گوشت اسب در برگرها، وجود مرگ موش در صنایع غذایی Panettone، یا پیدا شدن سوزن در توت فرنگی. اگر بنیادی تر بخواهیم بگوییم، اگر کارمندان، فرآیند و مقررات بهداشتی و تمیزی را به طور کامل اجرا نکنند میتواند منجر به ورود باکتری های خطرناک داخل مواد غذایی شود.
خواه عمدی باشد یا تصادفی، آلودگی یا تقلب در تولید مواد غذایی اگر سریعا تشخیص داده و با آن برخورد نشود، خطری واقعی برای صنایع تولید مواد غذایی در پی خواهد داشت. شدیدترین و فروی ترین عواقب آن، قاعدتاً، آلودگی مواد غذایی خواهد بود که میتواند باعث آسیب رسیدن و بیماری مصرف کننده نهایی شود. اما فراتر از آن میتواند عواقب اقتصادی ایجاد کند، برگشت عمده محصولات و در طولانی مدت آسیب به حسن شهرت برند از عواقب آن هستند.
یکی دیگر از خطراتی که صنایع تولیدی مواد غذایی را تهدید میکند خطر انفجار است. چه گردانفجار باشد و چه مواد قابل اشتعال، عواقب انفجار میتواند فاجعه آمیز باشد. بنابراین نواحی در کارخانجات تولید مواد غذایی که مواد بالقوه خطرناک در آنجا انبار شده میبایست یک سیستم نظارت تصویری ویژه را به خدمت بگیرند.
حفاظت از محیط پیرامونی آغاز میشود
نیازی به گفتن نیست، اما اطمینان حاصل کردن از اینکه افراد غیرمجاز نتوانند به تاسیسات تولید مواد غذایی دسترسی داشته باشند اولین قدم در اقدامات حفاظتی است. این اقدامات از محیط پیرامونی سایت آغاز میشود. جایی که تکنولوژی نظارت تصویری برای هشدار دادن به پرنسل امنیتی بابت تلاش برای ورود به محوه غیرمجاز در ول شبانه روز و برای کاهش آلارم های اشتباه استفاده میشود.بهینه ترین راهکار ادغام دوربین های حرارتی و تصویری است. که امکان تشخیص و راستی آزامایی خطرات بالقوه را میدهد و مواردی که خطرناک نیستند مانند حرکت عابرین و حیوانات را حذف میکند، و در صورت وجود موقعیت های بحرانی نیروهای امنیتی را فوراً در جریان قرار میدهد.

کنترل دسترسی در همه جای تاسیسات

کنترل دسترسی موثر در کل محوه تاسیسات کارخانجات مواد غذایی برای اطمینان حاصل کردن از اینکه نه تنها افراد مجاز بلکه فقط افراد تعلیم دیده و ماهر به نواحی خاصی که اهمیت زیاد دارند، بور مثال خط تولید نسبت به دفاتر مدیریت نیازمند کنترل بسیار شدیدتری است که راهکارهای کنترل دسترسی موجود میتوانند این حساسیت را تشخیص داده و به آن پاسخ دهند.
کارت های ورود و خروج همچنان در اکثر بیزنسها و صنایع بیشترین کاربرد را برای کنترل دسترسی دارند اما برای اطمینان از اینکه شخص وارد شده همان شخص مجاز میباشد چندان قابل اعتماد نیستند. برای رفع این مشکل میتوان از سیستمهای تکمیلی مثل کد های موقت QR که به گوشی تلفن همراه آنها فرستاده میشود استفاده کرد.

نظارت بر خطوط تولید

در حالی که صنایع تولید مواد غذایی همواره اولویتشان پاکیزگی و رعایت بهداشت است، ویروس کووید-19 به ما نشان داد که مسئله مهمتری نیز جهت پیشگیری از انتقال بیماری باید مورد توجه قرار بگیرد. قوانینی برای رعایت بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی و نظارت و اجبار پرسنل برای اجرای آن از ریق نظارت تصویری و پخش کردن یادآوری و هشدارها.
با توجه به مسئله آلودگی مواد غذایی، نظارت تصویری بر خطوط تولید مواد غذایی، هم در جلوگیری و هم در تحقیق و بررسی در صورت وقوع آلودگی، بعنوان آخرین لایه دفاعی مطرح است. توانایی تشخیص سریع و دقیق آلودگی میتواند در کاهش وسعت آن و تاثیر آن بر تولید و برگشت کالا تاثیر زیادی داشته باشد.
اطمینان از عدم ایجاد وقفه در تولید و پخش مواد غذایی
از محافظت پیرامونی از سوله ها و گلخانه ها گرفته تا جلوگیری از ورود غیرمجاز و دزدی، تا مدیریت دسترسی و مراقبت از خو تولید، و تا دفاع از امنیت فیزیکی کارگران و کارکنان توزیعف راهکارهایی که در این پست بررسی شد میتواند کارخانجات صنایع غذایی را از همه نظر ساپورت کند. و برای رسیدن به هدف نهایی که اطمینان از تامین بدون وقفه مواد غذایی سالم و با کیفیت برای شهروندان در سراسر دنیا، اطمینان حاصل کند.

Axis, Genetec, IP Camera, Milestone, Repair, RMA, Support, Surveillance, vcpco, پیشتازان ارتباط مجازی, تعمیر, تعمیرات, خدمات پس از فروش, دوربین, مداربسته, نظارت تصویری, نمایندگی اکسیس, نمایندگی جنتک, نمایندگی مایلستون, نماینده رسمی اکسیس
نوشتهٔ پیشین
استفاده از سیستم نظارت تصویری تحت شبکه برای نظارت و مدیریت شرایط نامساعد جوی
نوشتهٔ بعدی
6 تکنولوژی مهم که در سال 2022 بر بخش امنیت تاثیر خواهند گذاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up

مرکز گارانتی رسمی اکسیس

با طرح های استثنایی تعویض دوربین های معیوب قدیمی با دوربین نو

در صورت نیاز به تعمیر دوربین ها و تجهیزات اکسیس کلیک کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.